Aday Öğrenciler İçin Bölüm BilgileriTüm Duyurular
13
TEM

  • YILDIZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ

    GEMİ İNŞAATI VE DENİZCİLİK FAKÜLTESİ

    GEMİ MAKİNELERİ İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ

  •  

     

    ·         Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Bölümü 2008 yılında kurulmuş ve Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesi bünyesinde 2009-2010 eğitim-öğretim yılından itibaren 50 öğrenci ile faaliyetine başlamıştır.

     

     

    ·         Yıldız Teknik Üniversitesi’nde açılan Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Programı’nın amacı, hem ülkemiz hem de dünya deniz ticaret filolarının ihtiyaçlarına yönelik olarak nitelikli Gemi Makineleri İşletme Mühendisi yetiştirmektir.

     

    ·         Öğrencilere Üniversitemiz bünyesindeki diğer lisans programlarıyla çift ana dal imkânı da sunulmaktadır.

     

    ·         Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Programının en önemli yanı, eğitimin önemli bir kısmının uygulamaya yani pratiğe yönelik olmasıdır.

     

    ·         Eğitim-öğretim faaliyetleri; Yıldız Teknik Üniversitesi’nin İstanbul-Beşiktaş’taki merkez (yıldız) yerleşkesinde gerçekleştirilmektedir.

     

    ·         Bölümümüz öğrencileri için diğer denizcilik okullarında olduğu gibi üniforma zorunluluğu yoktur.

     

    ·         Öğrenci Seçme Sınavı’nda MF4 puanı ile öğrenci almaktadır. Bölüme başvuru koşulları, ÖSYM kitapçığında ayrıntılı olarak yer almaktadır.

     

    ·         1 (Bir) yıllık İngilizce Hazırlık ve 4 yıllık lisans eğitimini takiben mezunlara lisans diploması verilecektir.

     

    ·         Yıldız Teknik Üniversitesi, Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesi, Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Bölümünün eğitim programı Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) STCW Sözleşmesinin A-III/1 ve A-III/2 müfredatlarına uygundur.

     

    ·         Bu eğitimden sonra gemilerde çalışmak isteyenler, T.C. Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığı’na bağlı Gemi Adamları Sınav Merkezi (GASM) tarafından yapılan sınavlardan da başarılı olmaları gerekmektedir.

     

    ·         Bu sınavlardan başarılı olan adaylar “Uzakyol Vardiya Mühendisi” unvanı alırlar. Aylık ortalama 3000-3500 dolar maaş karşılığında çalışırlar.

     

    ·          “Uzakyol Vardiya Mühendisi” olarak 36 ay veya daha fazla deniz hizmeti sonrasında tekrar sınavlara girerek “Uzakyol İkinci Mühendisi” unvanı alırlar. Aylık ortalama 4500-5500 dolar maaş karşılığında çalışırlar.

     

    ·         “Uzakyol İkinci Mühendisi” olarak 36 ay veya daha fazla deniz hizmeti sonrası tekrar sınava girerek “Uzakyol Başmühendisi” unvanı alırlar. Aylık ortalama 6000-9000 dolar maaş karşılığında çalışırlar.

     

    ·         Deniz tecrübesinin ardından, denizcilikle ilgili faaliyet gösteren işletmelerde Makine Enspektörlüğü, Personel Müdürlüğü, Teknik Müdürlük ve tersanelerde donatım mühendisliği gibi görevlerini üstlenebilmektedir.

     

    ·         Bunun yanında bölüm mezunlarının hali hazırda çalıştıkları alanlar şu şekildedir.

     

    ·        Klâs kuruluşları (loydlar),

    ·        Sigorta şirketleri,

    ·        Gemi Kiralama şirketleri,

    ·        Gemi tamir bakım, yedek parça sağlama ile gemi yan sanayi alanları

    ·        Doğalgaz çevrim enerji santralleri, termik enerji santralleri, dizel jeneratörler,

    ·        Otomotiv endüstrisi,

    ·        Turistik oteller ve Alışveriş merkezlerinde teknik hizmetler

    ·        Soğutma ve iklimlendirme endüstrisi,

    ·        Açık deniz petrol arama platformları,

    ·        Yüzer enerji santralleri

    ·        İstanbul Deniz Otobüsleri, Bursa Deniz Otobüsleri, Şehir Hatları,

    ·        Ulaştırma Bakanlığının Gemi Sörvey Kurulu, Liman başkanlıkları kısımları,

    ·        Tarım ve Köy İşleri Bakanlığının Araştırma gemileri,

    ·        Türkiye Bilim Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Sismik Araştırma gemileri,

    ·        Gümrük ve Sanayii Bakanlığı gemileri

     

     

    SIKÇA SORULAN SORULAR

     

    Gemi Makineleri İşletme Mühendisleri gemilerde ne iş yapar?

     

    Gemilerde genel olarak 4 adet kaptan, 4 adet mühendis bulunur. Bu dört mühendis, Başmühendis, İkinci Mühendis, Üçüncü Mühendis ve Dördüncü Mühendis şeklinde sıralanır. Genelde Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği Bölümünden tercih edilir. Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği, Isı Transferi, Statik, Dinamik, Mukavemet, Malzeme v.b. dersleri lisansta alan mezunlarımız; gemilerde bulunan jeneratörler, türbinler, pompalar, kompresörler, kazanlar, ısı değiştiriciler ile soğutma ve iklimlendirme sistemleri gibi ekipmanların bakım-tutum ve işletilmesinden sorumlu olurlar. 

     

     

     

     

    Gemi Makine İşletme Mühendisleri “Makine Mühendisi” olarak çalışabilirler mi?

    Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği ders programı incelendiğinde, Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği, Isı Transferi, Mukavemet, Malzeme Bilgisi, Dizel Makineleri, Gaz Türbinleri, Buhar Türbinleri, Elektrik,Elektronik, Hidrolik ve Pnömatik, İmal Usulleri, Soğutma ve İklimlendirme Sistemleri v.b. gibi Makine Mühendislerinin de aldığı dersler olduğu görülecektir. Belli bir süre gemide çalışan Gemi Makineleri İşletme Mühendisi deneyimli mühendisler, Makine Mühendislerinin istihdam edildiği tesislerde eşsiz deneyimleri sebebiyle iş bulabilmektedirler. Ama “Makine Mühendisi” ünvanı almadıkları unutulmamalıdır.

     

    Gemi Makineleri İşletme Mühendisleri sadece gemilerde mi çalışır?

     

    Hayır. Mezunlarımız genel itibari ile kesin iş, yüksek maaş ve tecrübe kazanımı nedeniyle gemilerde çalışmayı tercih ederler. Bunun yanında gemilerde çalışmamayı tercih eden mezunlarımız kara tesislerinde (yukarıda detaylıca belirtilmiştir) birçok alanda çalışabilirler.

     

     

    Gemilerde 6 (Altı) ay boyunca mı çalışılır?

     

     Gemilerde çalışma şartları, şirketler ve gemi tiplerine göre değişir. Örneğin kuru yük (dökme yük) taşıyan gemilerde çalışma durumu 6 ay çalışma, 1 ay izin şeklindedir. Bazı şirketler bu sistemi 5 ay çalışma, 1 ay izin şeklinde uygulamaktadır. Tanker gemilerinde 3 ay çalışma, 1 ay izin şeklinde, Konteyner gemilerinde ise 4 ay çalışma 1 ay izin şeklinde uygulamalar vardır.  Hatta bazı firmalar 2 ay çalışma 1 ay izin şeklinde uygulamalar da yapmaktadır.

     

     

    Hep Türkiye’den uzak mı kalınır?

     

     

    Türkiye’den uzaklık konusu da şirket ve geminin kiralı olduğu yere göre değişir. Kimi gemiler sadece Marmara denizi içerisinde çalışır. Bazı gemiler Karadeniz’de (Mesela; Samsun-Ukrayna arası) çalışır. Bazı gemiler İtalya-Türkiye arası (Örneğin; UN RoRo) haftalık seferler yapar. Ama genel itibari ile gemiler uzak yol da okyanus ötesi çalışırlar. Mezunlarımız daha çok bu şekilde çalışan gemileri tercih ederler.

     

    Bu meslekte “İngilizce” ne düzeyde etkilidir?

     

    Denizcilik sektörü uluslararası standartlarda yürütülen bir sektördür. Yurtdışı ile yoğun ilişkiler içerisinde olması sebebiyle yabancı dilde yeterli olmak gerekmektedir. Bu nedenle Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği öğrencileri, yabancı dil konusunda –özellikle İngilizce- yeterli seviyeye ulaşabilmek için, Üniversitemizde; Yabancı Dil Hazırlık sınıfı; İleri İngilizce I, İleri İngilizce II, Denizcilik İngilizcesi, İngilizce Okuma ve Konuşma, İş Hayatı İçin İngilizce gibi dersler alarak yeterli İngilizce seviyesi becerisini kazanırlar.

     

    “Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği” ile “Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği” arasındaki fark nedir?

     

    Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği'nin temel çalışma alanları gemilerdir. 4-6-8 aylık kontratlar ile Uzakyol Vardiya Mühendisi olarak çalışmaktadırlar. Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği ise her türlü yüzen aracın tasarımı, projelendirilmesi ve inşaatı alanlarında, karada çalışmaktadırlar.